Ulkoluokkapäivänäkin
ulos oppimaan!
Torstaina
17.5. vietetään Suomen lasten metsäretkipäivää ja kansainvälistä
ulkoluokkapäivää. Tässä Suomen luonnonsuojeluliiton luontotunneilla hyväksi
havaittuja harjoituksia, jotka voi helposti toteuttaa maastossa:
1)
Luontomatematiikkaa
Mukaan: jokaiselle
oppilaalle metrin mittainen naru. Narujen avulla voi esimerkiksi: etsiä metrin
tai puolen metrin korkuisia tai paksuisia puita, kiviä, polkuja, keppejä, tms. /
mitata, montako askelta mahtuu vaikkapa kymmeneen vierekkäin laitettuun metriin
/ montako kanan askelta (toisen jalan kantapää kiinni toisen jalan varpaisiin
jokaisella askeleella) mahtuu viiteen metriin / rakentaa erilaisia geometrisia
kuvioita /tarkistaa osaako kaveri arvioida oikein metrin.
Luonnossa
voidaan kisata joukkueina keräämällä pieniä keppejä, havunneulasia tai käpyjä
jonoon esimerkiksi kahden minuutin ajan. Metrin narujen avulla joukkueet voivat
mitata omien jonojensa pituuden. On tärkeää muistuttaa oppilaita, että eläviä
puita tai kasveja ei saa repiä. Pyydetään aluksi joukkueilta arvio, kuinka
pitkä jonosta mahtaa muodostua. Mittauksen jälkeen annetaan vielä lisäminuutti
jonojen pidentämiseen, jolloin joukkueet voivat ottaa loppukirin.
2) Aistit ja
rentoutus
Mukaan: istuinalustat.
Etsitään lähiluonnosta miellyttävä paikka, josta jokainen etsii kivan kohdan
istua. Aloitetaan hiljentymällä ja kuuntelemalla, mitä luonnossa kuuluu.
Sovitaan erilaisia ääniä, joista nostetaan peukku ylös sen kuuluttua.
Esimerkiksi jonkin linnun laulu, tuulen humina, lehtien havina, oma
suosikkiääni, ihmisen tuottama ääni.... Seuraavaksi voidaan etsiä miellyttävin
tuoksu nuuskimalla erilaisia luonnon materiaaleja ja pintoja. Oma tuoksu
esitellään ainakin muutamalle kaverille. Tuntoaistia voidaan herkistellä etsimällä
luonnosta kaikkein silein ja kaikkein karhein asia. Niitä ei tarvitse voida
ottaa mukaan, vaan ne voivat olla isojakin esineitä. Kauneutta luodaan
kirjoittamalla oma nimi tai nimikirjaimet luonnonmateriaaleilla maahan. Nimen
voi kehystää tai alleviivata ja koristella miten ikinä haluaa, kunhan eläviä
kasveja ei revitä tai katkota. Rentoutus toteutetaan tekemällä ensin
hierontapiiri, jossa ollaan hiljaa ja hierotaan edessä olevan hartioita.
Vaihdetaan välillä suuntaa. Seuraavaksi hierotaan kavereiden jalkapohjia ja/tai
päänahkoja kävyillä sekä kutkutellaan heinillä heidän poskia ja/tai kämmenselkiä.
Lopuksi maataan tai istutaan hetki ihan hiljaa silmät kiinni ja kuunnellaan
ympäristön ääniä.
3)
Ötökkätunti
Mukaan:
läpinäkyviä, kannellisia muovirasioita ja hiekkalapioita, ötökkäkirjoja. Alkuleikkinä
ötökkähippa: kiinniottaja eli hippa keksii oman hassun ötökkätyylin, jolla
etenee ja yrittää saada muita kiinni. Myös kiinniotettavien tulee edetä samalla
tyylillä, jonka kiinniottaja on keksinyt. Kun kiinniottaja saa jonkun
leikkijöistä kiinni, vaihtuu kiinniottaja sekä tyyli. Ötökkätunnilla etsitään
ötököitä luonnosta esim. kivien ja lehtien alta, maasta sekä lahopuilta. Rasioihin
saatuja ötököitä pidetään hellästi ja kunnioittavasti, niitä tutkitaan hetki ja
lopuksi päästetään vapauteen. Ötököitä voi yrittää tunnistaa kirjojen avulla.
Huomiota kiinnitetään sellaisiin tuntomerkkeihin, jotka voivat auttaa
tunnistuksessa (esim. jalkojen lukumäärä, väri, tuntosarvet ja niiden pituus,
liikkumistyyli, elinympäristö, ym.). Samalla voidaan muistella esimerkiksi
hyönteisten muodonvaihdokseen liittyviä asioita tai vaikkapa miten voi tunnistaa
kimalaisen, mehiläisen, ampiaisen ja kukkakärpäsen.
Lisätietoja:
Laura
Blomqvist
Ympäristökasvatuskoordinaattori,
Suomen luonnonsuojeluliitto
Etelä-Karjala
ry.
p. 050 911
7162
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti